RSS

Oratorie si duhovnicie

21 Aug

Oratorie si duhovnicie

„Mila si judecata Ta voi canta Tie, Doamne.

Canta-voi si voi merge, cu pricepere, in cale fara prihana.

Cand vei veni la mine?”

(Psalm 100, 1-2).

Este titlul si subiectul pe care doream de mai mult timp sa-l abordez. Totul a plecat de la cuvintele unui oarecare batran duhovnic roman, care a marturisit dupa experinta sa de viata manastireasca si de duhovnic, faptul ca „daca as fi vorbit si predicat ca si preot, nu as mai fi trait de mult timp, insa am adus prin scaunul spovedaniei multi oameni la Biserica”. Omul acesta este considerat astazi un sfant, iar lucrarea pe care el a lucrat-o in viata, adevereste faptul ca cuvintele rostite de el nu au fost niste vorbe-n vant, ci au adus si aduc roade inca si dupa moartea sa.

Intr-o perioada cand a marturisi inseamna a pastra si propovadui dreapta-credinta, faptul de a lucra tainic si smerit lucrarea marturisirii pare tot mai dificil. Este bine a vorbi atunci cand ceea ce ai de spus este o marturie, si iarasi, este bine a tacea, cand tacerea ta lucreaza o taina adanca. Predica de pe amvon aduce cu sine puterea cuvantului rostit, ce lucreaza in inimile celor ce asculta nu numai cu urechile, adevarul si marturia data, descoperind prin ele realitatile depline, ce au cu sine sensul (rostul) celor create si necreate. Astfel, prin predica si cuvant, prin orator si Harul Divin ce se pogoara peste el, Cuvantul-Hristos Se salasluieste in inimile celor ce cu credinta Il cauta pe El.

Lucrarea mai ascunsa si tainica a spovedaniei, adica a marturisirii neputintei si ticalosiei umane, aduce cu ea o dimensiune noua, plina de adevar si iertare. Aceeasi forma dialogica dintre Dumnezeu si om via preot este realizata atat prin impartasirea Cuvantului de cuvantator, cat si pe Scaunul spovedaniei de duhovnic. Un lucru e cert: a fi un bun cuvantator necesita experienta unui duhovnic, pentru ca experienta acumulata sa vibreze si sa pecetluiasca cuvintele rostite. La fel, iarasi, a fi un bun duhovnic implica cu sine si arta de a mangaia prin cuvant, pentru ca glasul pastorului sa fie auzit si intiparit in camerele inimii celui ce le asculta.

Marturisitorul sau cuvantatorul (purtatorul de cuvant), cat si milosardul duhovnic (purtatorul de iertare), lucreaza si conlucreaza aceeasi taina: aceea de a-L aduce pe Hristos in mijlocul sfintilor Sai. El, Hristos, Se poate arata astfel si prin iertare si prin marturisire. Depinde foarte mult de oamenii si vremurile care sunt, pentru a alege calea cea mai buna, dar si de vietuirea si dispozitia sufleteasca a preotului in cauza, pentru a lucra taina mantuirii celor din jurul sau. Acel batran duhovnic si-a lucrat talantii pe care ii avea sub conditiile in care se afla, iar cuvintele sale lasate ca o zestre de mostenire  celor ce urmeaza a deveni preoti si duhovnici, descopera intelesuri si cuvinte de nepretuit, cuvinte si intelesuri dumnezeiesti, izvorate din trairea si experienta (experierea) de viata acumulata.

Este bine sa avem duhovnici buni care sa aduca lumea in Biserica, despovarandu-i de pacatele vechi si noi; dar si de voci profetice de batrani ce au descoperit „Calea, Adevarul si Viata” – pe Hristos, insa constat ca de cele mai multe ori cei care sunt buni duhovnici sunt si profeti, si acestia nu sunt multi. Astfel ca cei care stiu ce inseamna  a ierta, stiu si ce inseamna  a marturisi, avandu-le pe amandoua, nu doar pe una dintre ele, ci deplin pe amandoua; cu toate ca batranul acesta a folosit doar calea marturisirii pacatelor (a spovedaniei) si prin aceasta, potrivit celor spuse mai sus, si-a aratat si virtutea profetica in chip smerit.

Echilibrul acesta indica gradul de duhovnicie al preotului. Discernamantul acesta este de fapt barometrul prin care preotul sau duhovnicul isi da seama cat de departe sau de aproape este in primul rand el de Hristos. Aceasta dreapta-socotinta te sfatuieste mereu ce cale sa urmezi in diversele situatii si se face o a doua constiinta, ce se salasluieste in minte, dar lucreaza pe cele ale inimii, impreuna cu constiinta data de Hristos Dumnezeu in noi, ca si glas al Sau in noi (acel glas al inimii tale). Acestei constiinte innoite si dobandite din cercarea inimii prin filtrul dreptei-socotinte i-a raspuns batranul duhovnic toata viata sa, iar mormantul sau este acum inconjurat de binecuvantati genunchi ai plecarilor intru ingenunchere, ce adeveresc sfintenia cu care el s-a impodobit.

El a fost un desavarsit duhovnic, adica un parinte,

dar si un tainic profet.


dan.camen.

foto> http://www.orthphoto.net/photo.php?id=24555&id_jezyk=1

Anunțuri
 
Un comentariu

Scris de pe August 21, 2008 în articole, diverse, spiritualitate, teologie

 

Etichete: ,

Un răspuns la „Oratorie si duhovnicie

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: