RSS

La Cluj: Biserică pictată de pictorul Papei

10 sept.

La Cluj: Biserică pictată de pictorul Papei

Marco Ivan Rupnik, pictorul Papilor Ioan Paul al ll-lea şi Benedict al Vl-lea, a venit la Cluj-Napoca să realizeze pictura interioară din Biserica „Schimbarea la Faţă”.

Proiectul este unic prin faptul că o biserică ortodoxă este pictată de un pictor catolic şi de un artist plastic român, Silviu Oravi Oravitzan.

„Vom folosi o tehnică veche, care constă în mozaic din ceramică poleit cu aur. Eu mă inspir din iconografia primului mileniu şi sper din tot sufletul ca acest proiect să reuşească, deoarece adevăratul spirit creştin este acela care ne ţine împreună”, a declarat, ieri, Marco Ivan Rupnik.

Cel care a avut ideea de a-l aduce pe Rupnik la Cluj este cunoscutul teolog Radu Preda. „Am fost în apartamentele private ale Papei de la Vatican şi în capela privată şi am văzut picturile lui Ivan Rupnik. Atunci mi-a venit ideea să îi pun la aceeaşi masă pe Silviu Oravitzan şi pe Ivan Rupnik”, a spus Radu Preda.

Mihai Soica, Cotidianul, 10 sept. 2008

sursa>  http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/820073/Biserica-pictata-de-pictorul-Papei/

Pictorul Papei schimbă la faţă Biserica de pe Eroilor

Biserica ortodoxă de pe Bulevardul Eroilor va fi pictată de pictorul papilor Ioan Paul al II-lea şi Benedict al XVI-lea şi de un artist plastic timişorean.

Marko Ivan Rupnik, pictorul personal al Papei Ioan Paul al II-lea şi al Papei Benedict al XVI-lea, este implicat într-un proiect artistic religios de tip ecumenic, demarat de Mitropolia Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului. împreună cu artistul plastic timişorean Silviu Oravitzan, el va picta interiorul Bisericii Ortodoxe „Schimbarea la Faţă” de pe B-dul Eroilor.

Cel care a iniţiat acest proiect a fost teologul Radu Preda, de la Centrul de Cercetări Interreligioase. „E voba de un ecumenism al frumuseţii. Partea cu lemn aurit o să o facă Oravitzan, iar mozaicul catolicul iezuit, Marko Ivan Rubnik. Cei doi reuşesc să-şi îmbine stilurile pentru a crea un tot unitar”, a spus Preda. Acesta a povestit reporterului ZIUA de CLUJ şi cum s-a ajuns la această colaborare.

„Artiştii s-au întâlnit la New York, unde Oravitzan a avut o expoziţie la Muzeul de Artă Catolică, iar Rupnik le-a remarcat. De aici a venit ideea de a lucra în comun”, a spus Preda. Pictura în spirit ecumenic este o premieră la Cluj şi vine să atenueze conflictul dintre greco-catolici şi ortodocşi, cel puţin la nivel simbolic.

Cei doi artişti plastici au vizitat ieri dimineaţă biserica împreună cu Mitropolitul Bartolomeu, teologul Radu Preda, mijlocitorul acţiunii, consilierul cultural al Mitropoliei, Ştefan Iloaie şi preotul paroh Titus Moldovan. Consilierii Mitropolitului i-au arătat acestuia planşe cu viitoarele picturi şi mozaicuri ce vor împodobi biserica, iar acestea au fost analizate împreună cu pictorul Papei, timp de o oră.

„Dorim să arătăm prin această operă comună că creştinii din întreaga Europă pot să lucreze împreună. Să arătăm lumii ca îl iubim pe Dumnezeu”, a spus Rupnik. Finalizarea lucrărilor se estimează a avea loc în decembrie 2009.

Singurul pictor agreat atât de Papa Ioan Paul al II-lea, cât şi de Benedict al XVI-lea, slovenul Marko Ivan Rupnik este o personalitate complexă, în care gânditorul creştin se întâlneşte cu artistul plastic de mare talent. Profesor la Universitatea Gregoriană din Roma, Rubnik este autorul unor volume valoroase de reflecţie teologică şi artistică, cum ar fi „Arta, memorie a comuniunii”, „Cuvânt şi imagine”, „în focul rugului aprins”.

Ca artist, în afara picturii expuse în diverse oraşe europene, este autorul mozaicului monumental al Capelei Redemptoris Mater din Palatul Apostolic de la Vatican. Rupnik a venit la Cluj din partea Centrului „Aletti” de la Roma, centru de creaţie artistică religioasă condus de renumitul cardinal Thomas Spidlik. Rupnik şi Spidlik au publicat împreună în 2002 la editura Dacia un volum important de teologie intitulat „Credinţă şi Icoană”.

Tiberiu FĂRCAŞ, Ziua de Cluj, nr. 1153, 10 sept. 2008

sursa> http://www.ziuadecj.ro/action/article?ID=16168

UPDATE

Pentru ca sa va formati o idee mai conturata despre ceea ce Rupnik lucreaza la Cluj, aveti mai jos cateva imagini din biserica Schimbarea la Fata de pe Bvd. Eroilor>

mai multe foto AICI

sau AICI (pag. principala)

Mai jos aveti scena Schimbarii la Fata a Mantuitorului, mozaic realizat de Marko Ivan Rupnik in 2002 in biserica „Saint James and John” din Milano;

sursa> http://idlespeculations-terryprest.blogspot.com/2008/02/transfiguration.html

 
12 comentarii

Scris de pe septembrie 10, 2008 în citadela, ecclesia, Vesti

 

Etichete: , , , , ,

12 răspunsuri la „La Cluj: Biserică pictată de pictorul Papei

  1. Pr. Dorin

    septembrie 10, 2008 at 11:10 am

    Domnule Dan Camen…ar fi trebuit oare ca ştirea să fie trecută la „No comment”? Sau începeţi să deveniţi un om cu „vederi largi”?

    Fiţi foarte atent că vin colegii „lui huo” şi când or vedea că nu aţi luat atitudine împotriva mitropolitului Bartolomeu care s-a dat cu catolicii…o să fiţi exclus din circuitul închis al blogroll-urilor.

    Pentru noi ştirea e „OK”…nu „ne-a smintit”! Pentru alţii s-ar putea să fie…roză.

     
  2. dancamen

    septembrie 10, 2008 at 12:07 pm

    Parinte Dorin, sunt deja un om cu vederi prea largi, incerc sa mi le mai ingustez un pic.

    Articolul de fata nu a intrat la sectiunea “NO COMMENT”, deoarece sunt mai multe motive sa cred ca acest “ecumenism al frumusetii”, cum spunea Radu Preda nu incearca sa-l imite pe acel “ecumenism al uraciunii pustiirii”. Se vorbeste din ce in ce mai mult de un ecumenism al faptelor *(prin arta si asistenta sociala), decat al vorbelor *(si al negocierii dogmelor implicit).

    Am vazut biserica respectiva. Dpdv. al materialelor de constructie, acestea sunt de cea mai buna calitate. Cu toate acestea, am observat deja o oarecare abstractizare in creatia lui Rubnik. Astfel ca aceasta postare nu am inserat-o in sectiunea de “NO COMMENT”, fiindca sunt un om cu ‘vederi largi, poate chiar prea largi’, nu am dorit a ‘ucide pruncul in fasa’, ci vreau sa vad si rezultatul creatiei acestui pictor. Fiti sigur parinte, ca in 2009, odata cu finalizarea acestei creatii, daca va fi imprimata de un duh ortodox-bizantin, o voi lauda. Chiar ii voi face reclama.

    Acum doar o afisez, ca in 2009, daca voi mai ‘naviga’ pe net atunci, sa am toate motivele sa o etichetez la sectiunea “NO COMMENT” si sa nnu mai fiu acuzat ca sunt un taliban ortodox care doar cand aude de asa ceva, si actioneaza.

    Din al doilea articol puteti foarte usor sa spicuiti citate ce arata directia oarecum opusa fata de ecumenismul actual, a ceea ce se incearca sa se faca acolo. Partea proasta a lucrurilor este ca tocmai sfintia voastra, prin acest comment imi da impresia ca actionati ca un ‘taliban ecumenist’, astfel ca pt sfintia voastra totul e ‘Ok’, desi nu stiti pentru ce e asa, nici nu va sminteste, pentru ca nu intelegeti.

    Daca arta este intr-adevar “memorie a comuniunii”, cum spunea Rupnik in titlul unei carti ale sale, atunci relatia dintre greco-catolici si ortodocsi poate fi atenuata, la nivel simbolic (evident), prin astfel de creatii. Sa nu uitati parinte, ca aici e vorba de o biserica ortodoxa care e pictata, adica pe teritoriul nostru. Adica noi facem primii pasii, din smerenie si iubire frateasca, catre ei, lasand oarecum la o parte divergentele, insa nu uitandu-le.

    Rezultatul acestei capodopere, cum se vrea a fi, nadajduiesc sa imprime in constiinta atat a greco-catolicilor, cat si a ortodocsilor de acolo, faptul ca acest “ecumenism al frumusetii” este un pic mai diferit decat cel actual, si care nu cred ca va negocia dogmele credintei. Singurul aspect de care ma tem, pe care l-am evocat si mai sus, este ca abstractizarea picturii bisericesti in ton cu pictura la nivel mondial, contemporana noua, ar putea produce si abstractizarea vederii duhovnicesti a celor ce se inchina in biserica.

    dan.camen.

     
  3. Pr. Dorin

    septembrie 10, 2008 at 1:05 pm

    Nu, dragă Dane, comentariul nostru e la şto…ca şi al dv. de ieri cu : „preoteasa noastră”. E vorba de „relaxare”…pe nervii altuia.

     
  4. dancamen

    septembrie 10, 2008 at 1:21 pm

    nu am nervi parinte, am doar mate… :D

     
  5. cosmin

    septembrie 13, 2008 at 9:08 pm

    Incerc o mare dezamagire fata de ceea ce a aprobat mitropolitul Bartolomeu,dar si fata de Radu Preda.Ma rog,e o decizie de care vor raspunde.Ceea ce se face in biserica respectiva are repercursiuni pe termen lung privind sanatatea duhovniceasca a celor care sunt pastoriti de mitropolitul Bartolomeu.
    Am privit pozele si am incercat sa intru imaginar in acea biserica pentru a ma ruga si a-mi plange pacatele in fata icoanei Maicii Domnului.Nu am simtit nimic.Totul este golit de duhul ortodoxiei,duhul rugaciunii si al smereniei.Cel mai potrivit nume pe care l-am putea da acestei creatii ar fi ,,PUSTIUL,,
    Asta e impresia mea.
    Locuiesc in Norvegia de doi ani(aici am locul de munca)si ca un roman departe de tara sa,resimt mai acut lipsa ortodoxiei si a frumuseti ei duhovnicesti, decat ca unul care e in tara.Nu voi fi niciodata de acord cu asa ceva,indiferent de ce tipuri de ecumenism discutam.Numai numele de ecumenism imi repugna.
    Dracul ne aduce multe ispite si suntem incercati in fel si chip.
    A,sa nu uit:ma declar cu toata responsabilitatea ,,taliban ortodox,,
    Dumnezeu sa ne ajute!

     
  6. Marian

    iulie 13, 2010 at 3:27 am

    Da, din pacate chiar e rece, abstract si modernist. Nu are duhul rugaciunii. Iar ideea era din start neinspirata…

     
  7. Marian

    iulie 13, 2010 at 3:28 am

    … ca sa nu zic qvasi-eterodoxa

     
  8. sorin

    iulie 13, 2010 at 8:05 pm

    cred ca v-ati incurcat. aici eu vad ca e vb de uraciune, nu de frumusete. parerea mea!

     
  9. anca

    iulie 20, 2010 at 1:53 pm

    Personal, am tangenta cu pictura bisericeasca, despre care se spune ca este „Biblia in imagini”, iar de multe ori poate fi rugaciunea insasi.Din umilele mele cunostinte, stiu ca pictura bisericeasca(implicit cea a icoanei)se face cu post si rugaciune…nu spun ca respectivul artistar fi omis acest lucru,( dar nu il pot vedea ca un pictor bisericesc…opera sa nu ma lasa, nu ma inspira sa fac asemenea analogii), iar stradania pictarului-in primul rand cea spirituala ar trebui sa iasa la iveala din insasi pictura sa.Dupa imaginile vazute, nu pot sa o tratez decat ca pe o opera de arta,in stil decorativ, o interpretare, o viziune proprie, iar din cate stiu pictura bizantina are reguli destul de precise.Eu una, nu as putea sa il caut pe Dumnezeu intr-o astfel de biserica.

     
  10. Victor

    decembrie 15, 2011 at 12:02 am

    cu tot regretul pentru banii dati acestui geniu-o porcarie.

     
  11. baiat

    februarie 11, 2014 at 8:55 pm

    total neinspirata ideea…n-are de-a face cu mozaicurile primelor secole de crestinism. Pe mine genul asta de arta, in loc sa ma indemne la rugaciune, ma face sa constientizez apostazia in care tot mai multi cad. Vreti alte exemple? Catedrala „Sf. Fecioara Maria, Regina” din Iasi. Pe langa arhitectura nonconformista si vitraliile gen Picasso, deasupra tabernacolului are un mozaic imens cu chipul schimonosit (altfel nu se poate spune) al Preacuratei. E pura bataie de joc de factura „aggiornamento”. Pe langa asta, nicaieri nu se zareste vreo icoana a Sfintei Treimi, dat fiind faptul Biserica Crestina trebuie sa fie prin excelenta inchinatoare Sfintei Treimi, aceasta neexcluzand cultul sfintilor. foto aici: http://www.amdis.ro/images/stories/orig_catedrala-catolica-02_62.jpg

     
  12. salutari din cluj

    februarie 11, 2015 at 11:57 am

    oricat m-as stradui, nu poate sa imi placa

     

Lasă un comentariu