RSS

CEDO recunoaste juridic Sindicatul Preotilor „Pastorul cel bun” din Mitropolia Olteniei

02 Feb

[Comunicatul arata „uimirea” (daca nu teama) Patriarhiei Romane privind recunoasterea juridica a Sindicatului preotilor „Pastorul cel bun” din Mitropolia Olteniei. Zic posibila teama, deoarece Patriarhia Romana nu este parte in proces, ci Statul Roman, care poate contesta „cu fermitate” sau nu decizia CEDO. Cu privire la sindicatul preotilor mi-am exprimat deja parerea pe care mi-o si mentin (aveti, in acest sens, la finalul postarii cateva legaturi utile). Sindicatul preotilor arata poate cel mai bine gradul de secularizare care a cuprins Biserica noastra Ortodoxa. Dovada este ca unele dintre solicitarile lor sunt inacceptabile pentru misiunea la care sunt chemati, asa cum se spune si in comunicatul Patriarhiei Romane. Nu spun insa ca si unii dintre ierarhii nostri n-ar fi atinsi de cangrena secularizarii, dovada fiind si unele abuzuri ale lor de care preotii sindicalisti mentioneaza pe buna dreptate si care raman nesanctionate. Solutia trebuie sa fie, pana la urma, de natura eclesiala! De aceea, sunt de acord ca schimbarea trebuie sa porneasca de sus in jos si nu invers, pentru ca, iata, ce se intampla daca porneste de jos si poarta cu ea pecetea secularizarii! Un papa a spus odata ca in Biserica (nu doar Catolica) nu se pot face reforme, fiindca poarta amprenta profanului, dar ca exista ca solutie pentru schimbare sfintii, care apar in lume la timpul hotarat de Dumnezeu si care pot schimba definitiv in bine cursul unei Biserici. Exista in acest sens numeroase exemple. E drept, papii si Biserica Catolica s-au confruntat de secole cu reforma Protestantismului, insa gasesc cu cale prilejul de a adresa tuturor indemnul (fie ierarhi, fie preoti, fie mireni) sa ne sfintim prin fapte vrednice potrivit chemarii, cat de repede posibil, viata noastra si, prin ea, viata Bisericii si sa nu (ne-)o reformam, protestantizandu-o(ne)! – dan.camen.]

~~~+~~~

HOTĂRÂRE INADECVATĂ LA CEDO

– Vocaţia sacerdotală a fost asimilată cu acţiunea sindicală –

Basilica.ro/ 1 februarie 2012

Patriarhia Română a luat cunoştinţă cu uimire de hotărârea în primă instanţă a completului de judecători din cadrul secţiei a III-a a Curţii Europene a Drepturilor Omului (CEDO) în cauza autointitulatului sindicat al preoţilor din Mitropolia Olteniei Păstorul cel bun contra României având ca obiect dreptul clericilor la libera asociere în organizaţii de tip sindical. Studiind cu atenţie această hotărâre, Patriarhia Română constată următoarele: 

1. Cunoaşterea trunchiată (insuficientă) de către CEDO a specificului relaţiilor dintre stat şi culte în România şi ignorarea prevederilor Constituţiei României (art. 29), a Legii Cultelor nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor din România (art. 8) şi a Statutului pentru organizarea şi funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române recunoscut prin HG nr. 53/2008 şi publicat în Monitorul oficial nr. 50/22 ianuarie 2008 – Statut, care enunţă cu claritate autonomia şi libertatea Bisericii faţă de Stat;

2. Confuzia între specificul vocaţional al preoţiei care este chemare la misiune sfântă prin actul hirotoniei sau „slujire liber asumată a comunităţilor de credincioşi” (art. 123 alin. 7 din Statut), pe de o parte, şi raporturile de muncă specifice angajaţilor civili, pe de altă parte;

3. Reţinerea total eronată în hotărârea CEDO că statutul aşanumitului sindicat nu ar contraveni prin nimic Statutului Bisericii Ortodoxe Române, Legii cultelor şi canoanelor. Însă, în realitate, sindicatul are obiective total incompatibile cu slujirea sacramentală şi pastorală a preoţilor, şi anume: 
– „organizarea de mitinguri, demonstraţii şi greve” (pct. 3.2 lit. j din Statutul sindicatului), menţiune care contravine statutului recunoscut cultelor de către statul român de „factori ai păcii sociale” (art. 7 alin. 1 din Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor);
– „respectarea prevederilor legale privind concediile de odihnă şi sărbătorile legale” (pct. 3.2 lit. c din Statutul sindicatului) în cazul clericilor, ceea ce înseamnă că zilele de sâmbătă şi duminică, prima şi a doua zi de sărbătorile Sfintelor Paşti, Naşterii Domnului şi Rusaliilor, precum şi în alte sărbători legale care coincid cu sărbătorile religioase ar fi zile libere pentru clericii membri ai sindicatului, când tocmai atunci credincioşii sunt în număr mai mare prezenţi la biserică;
– „asigurarea prezenţei şi reprezentării sindicatului la toate nivelurile şi în toate organismele de decizie bisericească” (art. 3, pct. 2, lit. i din Statutul sindicatului), inclusiv la lucrările Sfântului Sinod (art. 3, pct. 2, lit. ş), ceea ce ar reprezenta o încălcare flagrantă a autonomiei Bisericii şi o încercare a Sindicatului de a deveni un grup de presiune şi de a eluda căile statutare de consultare a clericilor în adunările eparhiale, în conferinţele preoţeşti administrative lunare, cercurile pastorale, conferinţele preoţeşti pastoral-misionare semestriale sau în Permanenţele Consiliilor eparhiale, inclusiv în Consiliul Naţional Bisericesc şi Adunarea Naţională Bisericească ale Bisericii Ortodoxe Române.

Reamintim că, potrivit Sfintelor Canoane universale şi Statutului pentru organizarea şi funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române, preoţii – asemenea magistraţilor şi militarilor – nu au dreptul să se angajeze în politică partinică, să desfăşoare activităţi economice, direct sau prin interpuşi, şi să participe la alte forme de asociere, inclusiv de tip sindical pentru a fi imparţiali şi total angajaţi în slujirea binelui comun al populaţiei.

O eventuală adoptare finală a acestei hotărâri de către CEDO ar constitui un atac direct la organizarea constituţională şi legală a cultelor din România şi din statele membre ale Consiliului Europei, asimilând vocaţia sacerdotală misionară cu acţiunea sindicală protestatară. De altfel, această decizie a CEDO a trezit nedumerire în rândurile unor reprezentanţi ai altor Biserici europene care şi-au exprimat intenţia de a se solidariza cu Statul român şi Biserica Ortodoxă Română deoarece consideră această hotărâre un precedent inacceptabil care subminează autonomia tuturor cultelor religioase din Europa.

În plus, această hotărâre contravine deciziilor anterioare, unele chiar recente (de pildă, în cauzele Műller, Reuter şi Baudler contra Germaniei din 6 decembrie 2011), ale Curţii Europene a Drepturilor Omului, precum şi opiniei separate a doi dintre judecătorii din această cauzăcare au confirmat că statutul, drepturile şi obligaţiile slujitorilor unui cult religios faţă de acest cult ţin de competenţa exclusivă a cultului respectiv.

Ne exprimăm speranţa că Statul român va contesta cu fermitate această hotărâre inadecvată şi avem convingerea că Marea Cameră a Curţii Europene a Drepturilor Omului va corecta o hotărâre pripită în cauza autointitulatului sindicat al preoţilor din Mitropolia Olteniei Păstorul cel bun contra României, care nu ţine cont de autonomia şi de specificul organizării şi funcţionării activităţii cultelor religioase, recunoscute şi garantate ca atare în toate statele democratice.

BIROUL DE PRESĂ AL PATRIARHIEI ROMÂNE

sursa>

http://www.basilica.ro/ro/stiri/hotarare_inadecvata_la_cedo_vocatia_sacerdotala_a_fost_asimilata_cu_actiunea_sindicala__9697.html

Cititi si>

Sindicatul Preotilor “Pastorul cel Bun” din Craiova. Perceperi ecleziologice.

Hotararile Sinodului Permanent al Bisericii Ortodoxe Romane

COMUNICATUL Sinodului Mitropolitan al Olteniei privitor la infiintarea Sindicatului Preotilor “Pastorul cel Bun” din Craiova.

Problema infiintarii de sindicate preotesti in sanul Bisericii Ortodoxe Romane

COMUNICATUL ASCOR Craiova privind infiintarea sindicatul preotilor “Pastorul cel Bun” din Craiova.

Sindicatul preotilor din Craiova, primeste din partea Tribunalului Dolj, decizia irevocabila de a NU functiona.

Preoţii bulgari şi-au înfiinţat sindicat

 
5 comentarii

Scris de pe Februarie 2, 2012 în articole, citadela, diverse, ecclesia, teologie, Vesti

 

Etichete: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

5 responses to “CEDO recunoaste juridic Sindicatul Preotilor „Pastorul cel bun” din Mitropolia Olteniei

  1. Nicolae

    Februarie 3, 2012 at 10:24 am

    Parerea mea este ca infiintarea acestui sindicat s-a facut datorita neintelegerilor care s-au produs la nivelul relational dintre preoti si ierarhi. In presa este un articol scris de Florian Bichir care aminteste de relatiile jalnice dintre anumiti ierarhi care se cred stapani pe viata si restul plebei, numind dupa anumite „avantaje” preoti pe „oricine – oriunde pofteste doritorul” si protopopi abuzivi cu cei care nu-si platesc la timp „tainul”. Daca Sfantul Sinod ar cere onestitate ierarhilor si ar elimina din sistem pe aceia care creaza disensiuni in eparhiile pe care le conduc – lucrurile sper ca vor intra in normalitate. Nu poti conduce despotic Biserica lui Hristos ! Ce se spune despre preotii din diaspora care de luni pana vineri au diverse activitati, iar sambata si duminica sunt in biserici? Acestia desfasoara sau nu activitati economice pentru a-si intretine familiile? Ce spune Patriarhia Ortodoxa Romana cu privire la acest aspect? Cum si-ar intretine familiile acesti preoti? Dar preotii din tara care sunt la mila ierarhilor lor? Cu ce ar deranja daca ar desfasura activitati economice aducatoare de profit atat familiilor lor cat si parohiei din care fac parte, participand si la filantropie?

     
  2. Antonin

    Februarie 3, 2012 at 7:45 pm

    O miscare necesara si fireasca ! Bravo preotilor care au avut curajul sa se ridice impotriva despotilor cu barba lunga !

     
  3. xXx

    Februarie 6, 2012 at 4:55 pm

    Eu chiar ma bucur ca sa facut dreptate la CEDO..

     
  4. alex9ys

    Februarie 20, 2012 at 6:41 pm

    Din nefericire, dupa cum am tot spus dintru inceput, acest sindicat s-a nascut mort. CEDO nu a facut decat sa-l bage putintel la incubator si sa aplice (din dragoste si corectitudine politica), o palmuta pe obrazul BOR. Initiatorii acestui sindicat sunt preoti lipsiti de moralitate (macar vazuta), afectati de scandaluri si care dau impresia ca „lupta” pentru sindicat tocmai pentru a se apara pe ei insisi, la o adica, de rigorile Canoanelor. Daca initiatori erau cativa preoti verticali, uhaaa, altfel statea treaba. Dar cu pr. State de la Ramnic, pr. Ionescu de pe la Soenesti, pr. Stan si care or mai fi, repet, sindicatul s-a nascut direct in coparseu. Este necesar un sindicat (impropriu numit, de altfel;”Pastorul cel bun”- adica doar cei inscrisi pot fi pastori buni); este necesar, ca o frana in calea nefericitilor episcopi, care, tarati de saracie, lipsuri si eu stiu ce alte probleme, prin familiile lor, acum, cand nici ei nu mai stiu ce e cu ei, se joaca de-a Dumnezeu. Dar, pana acolo, e cale lunga. Insa, cu inima pusa pe asfalt si cu tirul trecand peste ea, spun ca: daca BOR nu se reorganizeaza comportamental, rapid, va fi un cult de nisa, in 20 de ani. (a retrogradat pe locul 3, la incredere).
    (Un preot cu deplina ascultare dar fara a fi in stare sa nu carteasca la vedeniile arhiereilor).

     
  5. Gabi

    Martie 9, 2012 at 8:33 pm

    Cei 3918 membri, câți sunt înscriși până în present in sindicatul de Moldova si Bucovina întreabă retoric: poate fi un grup de preoți și câțiva episcopi, care-și apără drepturile minime la pastorație demnă, un grup de presiune dacă dorește să poată vorbi liber și ecclesial pe limba adevărului şi a dragostei în Duhul lui Hristos?
    Trecem ca ţară printr-o criză economică cumplită care creează probleme și Bisericii. O știm cu toții, însă presiunea și umilința la care sunt supuși unii preoții, precum și unii episcopii neclientelari, (vezi cazul dezmembrării Mitropoliei Cluj) prin acele directive patriarhale, venite aproape săptămânal, sunt total nefirești și impotriva sfintelor canoane ale Bisercii Ortodoxe și de neacceptat. Foarte mulți preoți simt o umilință, o presiune și un stres mai mare decât în perioada comunistă, care folosea un întreg aparat opresiv-securitatea.
    Criza duhovnicească, socială şi economică merge mână în mână cu răsturnarea întregii firi. Este vorba oare de încercarea din partea puterii din dealul Patriarhiei de a dezrădăcina și distruge temeiurilor multor tradiţii ortodoxe, care până acum erau considerate de la sine înţelese și potrivite pentru viaţa duhovnicească din spaţiul nostru românesc? Despre aceste aspect vrea să discute membrii sindicatului (sin-dicere) adică împreună zicere întru dragoste și Evanghelia Dreptății.

     

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: