RSS

Bădiliţă vs. Stăniloae. Occident vs. Orient. Ştiinţă vs. Theologhisire.

20 oct.

Bădiliţă vs. Stăniloae.

Occident vs. Orient.

Ştiinţă vs. Theologhisire.

 

Sfantul Aer, purtat de un inger

mda, icoana de fata arata un „inger”… diacon, un sfant purtand deasupra-si capului Sfantul Aer.

adica… isi acopera aureola sfinteniei cu „aceasta piatra de mormant”.

adica… semnul sfintei si de viata facatoarei Cruci este exact deasupra capului, lasand in parti aureola acestui ‘inger’ , cu toate ca acesta are umerii atat de drepti incat … e rastignit! iara mainile-si intinde spre…cer, iara degetele-i spre sfanta Cruce.

adica… fata lui de tanar nu-l tradeaza, nici nu vrea sa faca asta ci sa-i dea si mai mare frumusete impreuna cu hainele de un alb cu cute imateriale.

adica…isi desface ‘aripele de dimineti’ care sunt perfect paralele cu insasi orarul de la vesmant ce-i brazdeaza trupul, coborand direct din…aureola.

ADICA… daca insusi Cristian Badilita e intr-adevar cel ce-si da ‘cartile pe fata’ in articolul de mai jos, inseamna ca Staniloae mai are un AS in mana. De inima. De trefla. De caro. Trei in Unu. Unu in Trei.

adica… pai simplu, o sa va spun dupa ce cititi ce a scris intr-un editorial dl. Badilita>

de la insusi Cristian Badilita citire>

 

Dumitru Staniloae cu cartile pe masa

Cristian BADILITA

(ghilimelele de rigoare)– Dumitru Staniloae ne-a transmis o opera care contine, conform bibliografiei alcatuite de Gh. Anghelescu si Ioan Ica jr.: 44 carti originale, peste 100 traduceri, 210 studii, aparute in reviste romanesti sau straine, 559 articole, referate si note, 47 conferinte, predici si prefete de carte si 60 interviuri.


Sarcina celui care doreste sa se ocupe de opera lui Staniloae nu este usoara, dat fiind ca in Romania nu s-a gasit inca tonul echilibrat, intre atitudinea patetica si ridicola a „fanilor” neconditionati si atitudinea superioara a reprezentantilor „societatii civile”. Pentru cei dintai, Staniloae este un soi de Profet mioritic, trimis din cer pentru a pune capat navalirii daunatoare a Occidentului; pentru ceilalti, el nu-i decat un batranel marginit si retrograd al carui mesaj antimodernist se afla in dezacord cu comandamentele prezentului. Aceste doua tipuri de abordare sunt specifice Romaniei, pentru ca, in strainatate, primii pasi catre recuperarea gandirii teologice a lui Staniloae s-au facut deja.

Intr-o cultura juna si firava precum cea romaneasca (ma refer strict la cultura de marca occidentala), orice caz mai implinit ia proportii gigantice. Eminescu, „cel mai mare poet”, Eliade, „cel mai mare om de cultura”, Iorga, „cel mai mare istoric”, Staniloae, „cel mai mare teolog”. Franta, Italia, Germania, Anglia au zeci de asemenea „cei mai mari” si oricine simte ca ridicola incercarea de a impune o ierarhie. Da, Staniloae poate fi considerat un teolog ortodox important, probabil cel mai important din generatia lui romaneasca, desi un Crainic sau un Theodor M. Popescu, il depasesc la capitolele creativitate (primul) si rigoare stiintifica (al doilea). Opera lui majora va ramane traducerea comentata a Filocaliei, dar si aici trebuie facute numeroase comentarii, Filocalia lui Staniloae fiind un corpus intocmit pe criterii subiective si cu deficiente.

 

Mult mai grave sunt gafele privitoare la Dionisie Areopagitul si Origen. Staniloae se indarjeste sa „demonstreze” identitatea dintre autorul Ierarhiei bisericesti si discipolul apostolului Pavel impotriva oricarui bun simt stiintific, singurul sau argument fiind acela ca teza acceptata unanim de specilisti este… occidentala (sic!). Cazul abordarii lui Origen mi se pare si mai flagrant. Patrologul roman il „desfiinteaza” pe intemeietorul misticii crestine marturisind diafan a nu-i fi citit nici o lucrare, intrucat Biserica il considera eretic. Parintii latini nu-l intereseaza deloc! Singura exceptie o constituie Laurentiu de Novae, un sfant „proto-roman” din secolul VI sau VII, caruia i-a consacrat o introducere din ratiuni… patriotice. Cine realmente l-a citit pe Staniloae, nu poate sa nu constate o involutie a acestuia din tinerete pana la moarte, care se poate explica, partial, prin semiizolarea culturala in care a fost condamnat sa traiasca dupa 1950 (pe larg, despre aceste chestiuni, in Les Peres de l’Eglise dans le monde d’aujourd’hui, 2006, Beauchesne-Paris/Curtea veche-Bucuresti).

 

Last but not least, Staniloae nu trebuie uitat pentru volumul publicat, sub Ceausescu, impotriva Bisericii greco-catolice, desfiintata dictatorial de regimul comunist. Nimic nu poate scuza un asemenea gest, josnic in contextul respectiv. Cine incearca sa-l apere se discrediteaza si ca om, si ca „istoric”. O societate matura isi asuma nu doar geniile, ci si scaderile geniilor. Dincolo de cele spuse pe scurt aici, parintele Staniloae ramane un teolog marcant pentru a doua jumatate a secolului trecut, al carui nume, fara doar si poate, merita sa figureze pe frontispiciul unui Institut teologic ortodox. La concurenta, vai, cu profitorii comunisti Iustinian Marina si Teoctist Arapasu. „Traditia” merge mai departe!

 

(am incheiat citatul)

 

ehee, acum-e-acum.

 


Nu sunt in masura sa scriu prea multe despre acest articol, nici nu vreau, insa am sa spun despre Asul din buzunar(ul de la reverenda, … adica de la inima) al parintelui Staniloae.
Nu am sa comentez mai mult decat e nevoie acest editorial. Ci totusi am sa spun ca ‘ingerul’ din icoana de mai sus ce slujeste… e insusi Parintele Dumitru Staniloae.

 

Iar Asul e insasi Theologhia sa. Adica Insusi Dumnezeu. Adica in inima. Adica Trei in Unu (trefla). Adica mai ascutit decat un vultur (caro). Dar nu Inima Neagra, caci este mandrie, este nebunie, este invidie. Este 4. Este rotund in 2 cu un corn in sus adica gaina. Este Badilita inca o data metamorfozat.

 

Este Occident ce nu are cum sa se transfigureze niciodata in Orient. E negru, nu rosu. Este stiintificare ce nu poarta nici nu va putea vreodata purta pecetea experierii, a theologhisirii.
Este Badilita ce niciodata nu se va putea metamorfoza in Staniloae. De ce?

 


pai…pai…inca o data pai….este cuvantul ‘ăla’ ce deranjeaza pe multi mai noi ‘de sub vremi si brazdati de vremi’, ‘ăla’ ce zice „căci de aţi avea zeci de mii de învăţători în Hristos, totuşi nu aveţi mulţi părinţi. Căci eu v-am născut prin Evanghelie în Iisus Hristos.” (1 cor 4, 15). Adica chiar daca dl Badilita e teolog, al patrulea din biserica ortodoxa, nu e un „Parinte”, acel Inger, ci are ‘barba de batran’ si minte de copil, si ingerii nu au barba…

 

 

de aceea ii vestim ca exista pocainta, ca se poate dobandi smerenia. Cum? pai daca acel „Inger” e insusi Parintele Staniloae slujind lui Hristos in Insasi Trupul Lui si acesta, acest inger cu barba filosofica, poate deveni ca acela doar daca… isi pune pe aureola sa acea piatra a smereniei pecetluita cu semnul Sfintei Cruci, adica omorarea gandurilor trufase, daca ridica mainile spre cer nu spre Parinti ai Bisericii, adica rastigneste impreuna cu trupul sau haina sa cea curata ‘parca predandu-se’ pe sine luisi si judecandu-se. Daca… nu-si va ridica aripele de dimineti vilvoi aiurea-nparti ca sa si le desfaca lumii, ci sa si le tina drepte! caci slujeste Imparatului… iar daca ‘orarul’ sau oratoric nu si-l va mai flutura de la marginile occidentului catre orient, de la stiintificare la theologhisire, de la sinesi la Parintele… ci-l va tine drept de la Dumnezeu spre luisi, nu invers.

 

Atata tot!

 

numai bine teologule Badilita! tine-ti cartile ascunse, caci Parintele are careu de asi, cei Trei si el-Unul…

 

 

eu. dan.camen. acum!… afland asta…. tot noaptea tarziu, prea devreme pentru dimineata si prea tarziu pentru noapte…2.40 (:{)

 

sursa editorial> http://www.ziua.ro/display.php?data=2007-10-20&id=228261

foto > http://img408.imageshack.us/img408/3338/caragiu2te4.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
10 comentarii

Scris de pe octombrie 20, 2007 în articole, Dialoguri, diverse, spiritualitate, teologie

 

10 răspunsuri la „Bădiliţă vs. Stăniloae. Occident vs. Orient. Ştiinţă vs. Theologhisire.

  1. cineva

    decembrie 18, 2007 at 11:59 am

    D-l Badalita este foarte sigur pe sine asa cum sunt azi marii teoreticieni si asa zisi patrologi de „vocatie”, atitudinea , zic eu josnica si umilitoare fata de D. Staniloae il mai discrediteaza inca odata, in multele gafe facute. Ii sugerez cu prietenie sa i-a aminte la spiritul critic pe care il aveau Sf Parinti pe care ii stie foarte bine. Cel putin ei vedeau si apreciau si pe cel mic si neinsemnat.
    Domnul sa ne lumineze.

     
  2. Vlad Protopopescu

    ianuarie 12, 2008 at 10:17 am

    Am urmarit de la o vreme, cu coada ochilui, evolutia tot mai spectaculoasa a unui mic „geniu” (care la 35 de ani publicase 25 de carti – ratiune suficienta de a te face banuitor -) Cristian Badilita. Cu sentimentul de jena pe care mi l-a provocat totdeauna parada excesiva de eruditie si „flexibilitate” (trecind cu suprema usurinta de la Evagrie Ponticul la Pink Floyd, admirind pe Harry Potter si Codul lui Da Vinci in timp ce traducea cu sirg Septuaginta si avind timp intre toate acestea sa scrie si poezii si sa ofere vulgului propriile sale „apoftegme”, ca tot se ocupase de Parintii Desertului, fiind, se pare, in acelasi timp un redutabil polemist.
    Dar am aflat recent ca s-a instituit singur in sfatuitor al Patriarhiei BOR, ba chiar mai mult, pretinzind acesteia sa adopte ca text canonic propria sa traducere a Septuagintei! Nu vreau, Doamne fereste, sa-i contest competenta filologica si valoarea pe care nu o contest (deoarece nici nu o cunosc) a traducerii pe care o propune (cu prea mari proptele de la nu stiu bine ce scula „europeana”). Daca s-ar fi oprit aici, totul ar fi fost bine. Dar nu. Isi ia deodata atitudini acuzatoare. „E jenant ca o Biserica unica sa comemoreze aceeasi Inviere de doua ori pe an”. BOR trebuie sa purceada de indata la „unificarea datei Pastilor cu cea a bisericilor surori odata pentru totdeauna”. Dar deodata micul geniu isi da culorile pe fata: „Stabilirea datei Pastilor de catre Sinodul de la Niceea s-a facut cu intentii declarat „anti-iudaice”, „PORNIRI” periculoase si, cine ar crede, „DE PROST GUST”! Urechile sensibile aud clar amenintarea. Norocul micului geniu e ca e de partea sigura a baricadei (inteleg ca traieste in Franta, tara prin excelenta a „bunului gust”, mai ales de cind au un nou presedinte).
    Dar unde i se vad cel mai bine culorile este chiar in atacul josnic impotriva Parintelui Staniloae pe care il amintiti aici. Se conjuga perfect cu plecaciunile catre „bisericile surori” , catre „fratii catolici”.
    Vlad Protopopescu

    Nu am putut insa sa suport

     
  3. Justinian

    martie 29, 2008 at 12:36 pm

    badilita e un nesimtit jumate, ros de invidie

     
  4. mihai

    mai 22, 2008 at 11:33 pm

    Io zic ca baiatu asta n-are minte. Nu de alta, dar se ia de un sfant..

     
  5. Alexoi

    august 30, 2008 at 8:22 am

    A scris o carte anti greco-catolici?

    Bravo lui!!! Felicitarile mele !!! Ar trebui sa ii urmam exemplu!!

    Cat de contextu politic, nu mai pot io de comunisti…

     
    • radu

      aprilie 28, 2012 at 11:46 am

      Eu zic sa-i ardem pew rug pe greco-catolici…ca sa fiu si mai drastic ca tine. Ti-a facut tie vreu greco-catolic ceva rau? Sau esti doar orbit de ura altora care nu-i inghit la randul lor pe catolici? Avva Pimen spunbe in Pateric ca nu avem voie sa uram pe nimeni. Iar catolicii sunt si ei frati ai nostri si copii ai lui D-zeu asa cum si noi doi suntem. Daca continui cu ura nu ajungi nicaieri, poate doar judecat in fata lui D-zeu. „Nu urati pe fratele care greseste si nici nu-l mustrati ca sa nu fiti si voi ispititi de 2 ori mai tare ca el ci ajutat-il in povara lui”.

       
  6. ifrim a vorbit badelita ca parintele Staniloae nu ia folosit pe scriitorii latini, dar el stie un singur lucru pentru care este apreciat staniloae si daca nu-l stie il amintesc eu O carte importanta a lui Staniloae si anume traducerea cartii Ambigua a

    octombrie 19, 2008 at 12:27 pm

    daca Parintele Staniloae nu este asa de important atunci de ce o carte pe care el a tradus-o si anume Ambigua se traduce peste tot cu notele si comentariile sale, mai ales in limba franceza, poate se mai intereseaza si badelita.

     
  7. Lucian Todoran

    iulie 7, 2009 at 5:43 am

    Saracii de voi… Unde va e rigoarea logica care va spune ceva mai mult de „cand ploua sa va luati umbrela”?

     
  8. tutenes

    octombrie 8, 2009 at 10:28 am

    Domnul badilita se inseala in ceea ce priveste conceptia parintelui Staniloae .
    Am citit prefata cartii Ierarhia cereasca a lui Dionisie Areopagitul;acolo parintele Staniloae argumenteaza ca-i apartine acestuia prin lipsa referirilor la Sfanta Treime,nici despre Hristos ca un ipostas in doua firi ,referiri care ar fi fost normal sa apara daca lucrarea aprtinea secolelor V-VI , conform teologilor apuseni .
    Deci domnul badilita ori nu cunoaste aceasta problema ori e mincinos .

     
  9. Daniel

    noiembrie 7, 2016 at 9:42 am

    Vreau si eu sursa si mai multe detalii despre icoana cu ingerlu – diacon.

     

Lasă un comentariu