RSS

Prima manastire ortodoxa in Africa sub-sahariana (Uganda)

16 mart.

Duminica Ortodoxiei în Uganda

Prima mănăstire ortodoxă în Africa sub-sahariană

Theodialogia / 16 martie 2011

Duminica Ortodoxiei consemnează anul acesta o biruinţă a dreptei credinţe în centrul Africii. Aflat în Uganda într-o vizită pastorală de două săptămâni, Sanctitatea Sa, Teodor II, Patriarh şi Papă al Alexandriei, împreună cu mitropolitul de Kampala, ÎPS Jonah Lwanga, alături de personalităţi politice de pe continentul african, au inaugurat în această zi importantă pentru Biserica drept-slăvitoare, prima mănăstire ortodoxă de la sud de Sahara, închinată Sfintei Maria Egipteanca. Mănăstirea este localizată în apropierea parohiei „Sf. Antonie cel Mare“, din Kampala.

Comunitatea monahală este compusă în prezent trei maici native din Uganda, care au trăit până acum la mănăstirea Panagia Hrysopigi din Hania, în insula Creta, unde au învăţat limba greacă, muzica bizantină şi rânduielile de bază ale vieţii călugăreşti.

Punând temelia noului aşezământ monahal african, Patriarhul Alexandriei s-a bucurat de intensitatea vieţii creştine din ţări până nu demult exotice pentru Biserica Ortodoxă şi a vorbit despre importanţa vieţii mănăstireşti pentru Ortodoxie.

Biserica Ortodoxă Ugandeză

Uganda a fost prima ţară de la sud de pustiul Sahara, unde Biserica Ortodoxă şi-a început activitatea misionară. În anul 1919, un grup de patru ugandezi, citind Sfânta Scriptură şi diferite cărţi despre istoria creştinismului, au fost interesaţi de înţelesul cuvântului “ortodoxie” şi, după mai multe cercetări, au ajuns la concluzia că Biserica Ortodoxă este cea care posedă învăţătura adevărată de credinţă. Deşi iniţial au intrat în comuniune cu o biserică necanonică intitulată ortodoxă, cei patru ugandezi, printre care şi bunicul actualului mitropolit, au ajuns în cele din urmă în legătură cu preotul grec, responsabil din partea Patriarhiei Alexandriei pentru diaspora din Africa. Acesta le-a explicat adevărurile de credinţă şi a dispus hirotonia a doi dintre ei. În anii ‘30 Patriarhul Hristofor II a recunoscut şi binecuvântat noua misiune ortodoxă din Uganda, care deja dădea primele sale roade.

Un deceniu mai târziu, în anul 1946, Patriarhia Alexandriei a recunoscut oficial Biserica din Uganda, iar în 1959, s-a înfiinţat în Kampala (capitala Ugandei) primul scaun episcopal, mai mulţi tineri ugandezi fiind trimişi la studii de teologie în Grecia, pentru a deveni preoţi misionari. În 1973 au fost hirotoniţi primii trei ierarhi indigeni, printre care şi actualul mitropolit.

În prezent, mitopolia ortodoxă din Uganda are patru eparhii, cu 100 de parohii şi 50 de preoţi. Deşi este greu de estimat, numărul credincioşilor pare să depăşească de mult un milion de suflete, iar misiunea bisericii este foarte puternică. Credincioşii ortodocşi ugandezi, ca de altfel toţi locuitorii regiunii, îndură încă sărăcia extremă, bolile specifice Africii Centrale şi foametea. Astăzi peste 16000 de orfani sunt întreţinuţi de comunităţile ortodoxe. Sub patronajul Mitropoliei se află mai multe şcoli primare şi 13 şcoli secundare, în care lucrează peste 600 de profesori. În anul 1995 s-a înfiinţat aici şi prima şcoală teologica, în care studiază primii 15 seminarişti.

Această prezentare necesită JavaScript.

sursa>

http://theodialogia.blogspot.com/2011/03/duminica-ortodoxiei-in-uganda.html

sursa principala>

http://www.patriarchateofalexandria.com/index.php?module=news&action=details&id=593

 
 

Etichete: , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 răspunsuri la „Prima manastire ortodoxa in Africa sub-sahariana (Uganda)

  1. sergiuconstantinescu

    martie 16, 2011 at 11:37 am

    bună dimineaţa

    îţi scriu pt a te felicita în leg cu această postare pt că eu mă simt destul de legat de subiect, întrucât acum 2 ani, de Paşti, l-am cunoscut în Sf Munte pe pr Damaschin, monah atonit de la SF M M Grigoriu, celebră pt misiunea sa în Kolwezi, unde a dat actualul episcop, iar acest părinte Damaschin, un ff bun vorbitor de română şi cunoscător al tradiţiei noastre monastice, mi-a dat o carte despre misiunea de acolo şi mi-a povestit ff multe despre misiunea atonită în Africa, sub jurizdicţia Patriarhiei greceştia Alexandriei şi efectiv m-am îndrăgostit de acest subiect. Bravo!

     
    • dan.camen.

      martie 16, 2011 at 11:44 am

      @ sergiuconstantinescu

      Multumesc. Stiu de parintele Damaschin si cat de importanta este o misiune ortodoxa in Africa. Dumnezeu sa le inmulteasca!

      dan.camen.

       
  2. Jenica

    aprilie 19, 2012 at 5:30 pm

    Hristos a inviat!
    Cu mare bucurie am descoperit acest blog. Am citi tot ce am gasit pe net despre acesta sfanta misiune. Insa nu am gasit nicaieri sfaturi, indrumari pentru cei care vor sa participe efectiv la aceasta misiune. Ce pasi trebuiesc urmati pentru merge in Congo? Ca monah unde trebuie sa ma adresez? dar ca simplu mirean? Pun aceste intrebari pentru ca la randul meu incerc dupa putinta si cu mila si ajutorul Stapanei noastre PreaSfanta Nascatoarea de Dumnezeu sa fac cunoscuta lucrarea parintelui Damaschin cat si a parintilor din Congo.
    De aceea va rog sa puneti la dispozitie si aceste informatii. Pentru ca din articolele d.voastra nu reise ca ar fi nevoie acolo si de oameni. De medici, teologi, profesori, monahii sau monahii care, din cate stiu de la parintele Damaschin trebuie sa stie limba franceza pentru ca multi vorbesc acolo limba franceza.
    Sant multe materiale pe internet dar nu am gasit nimic referitor la acest aspect.
    Eu sant un om simplu dar am in inima cuvantul parintelui Damaschin:
    Misiunea nu este a Bisericii Elene ci a Bisericii ORTODOXE deci si a noastra a romanilor.
    As dori si m-as bucura f.mult daca ati posta aici un indemn fratesc spre a participa concret adica cu fapta la aceasta sfanta misiune.
    Cu respect J. Gavrila

     
  3. pr. closca ciprian

    martie 22, 2013 at 1:23 am

    Suntem o parohie modesta din Romania, Bacau. Am dori sa sjuntam aceasta comunitate ortodoxa si nu numa, prin bani , schimb de experienta etc. Am dori sa fin contctacti de preotul sau de episcopul locului!
    Pr. Closca Ciprian, +0 745 00 20 70

     

Lasă un comentariu